Een taxierapport aanvragen »

Een taxierapport aanvragen

Wat wordt er gedaan tijdens een taxatie?

Een taxatierapport is nodig voor de financiering van de aankoop van een woning, een verbouwing of het oversluiten van uw hypotheek. Belangrijke zaken waarbij u als klant op de inhoud van een taxatierapport moet kunnen vertrouwen. Een taxateur van Winvest Taxateurs Utrecht zal de waarde van uw woning bepalen aan de hand  van verschillende kenmerken van de woning. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan kwaliteit, onderhoud, afwerking, de grootte van de woning maar ook de duurzaamheid van de woning wordt mee genomen tijdens een taxatie. Vooraf het bezoek aan de woning is de taxateur al bezig met de benodigde recherche om informatie over de woning te krijgen. Tijdens het vooronderzoek is de taxateur bezig met het verzamelen van informatie over bodemonderzoek, bestemmingsonderzoek en wordt de eigenaarsinformatie geraadpleegd.

De woning wordt opgenomen aan de hand een opname formulier waarop alle gegevens verzameld wordt.


Inhoud van een taxatierapport:

Het taxatierapport wordt uitgevoerd in overeenstemming met de toepasselijke regelementen van de NRVT en de meest actuele versie van de Internationale Valuations Standards (EVS) en/of de meest actuele versie van de International Valuations Standards (IVS) .

Het rapport bevat:

• de taxatiewaarde

• de oppervlakte en inhoud volgens de uniforme NEN2580 norm 

• een goed leesbare onderbouwing waarin bijvoorbeeld onderhoudsstaat, wijkgegevens, gebruikte materialen, kadastrale gegevens zijn opgenomen

• modelmatige waarden van vergelijkbare huizen

• diverse foto’s van de woning

De taxateur voegt bijlagen in de vorm van rapportage over de bodemgesteldheid als ook van de fundering.

Verder geeft de taxateur inzicht in energiebesparende voorzieningen die er zijn getroffen en mogelijk nog te maken zijn. Als u voornemens hebt om een verbouwing uit te voeren, wordt u gevraagd een verbouwingsspecificatie in te vullen, waarbij de specificaties van energiebesparende maatregelen worden verwerkt via een rapportage energiebesparingsverkenner van de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland.

Voor het uitvoeren van de taxatie zijn het eigendomsbewijs van de woning, kadastrale gegevens en de bouwtekeningen noodzakelijk. Als het te taxeren object een appartement betreft, dan zijn gegevens van de Vereniging van Eigenaren ook van belang, zoals vergaderstukken, de balans en de begroting.